اخیرا مطلبی تحت عنوان «لوله واتصالات مناسب اززبان گروه حارث» در همشهری آنلاین ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد. پس از انتشار این مطلب انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات PVC برای سوق دادن مخاطب به سمت واقعیات و مطالب صحیح، توضیحاتی را درباره متن منتشر شده گروه حارث به دفتر همشهری آنلاین ارسال و بخش هایی از این مطلب را اصلاح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، متن ارسالی از سوی انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات PVC به شرح زیر است. 

«اگرچه انتشار مطلب «لوله و اتصالات مناسب از زبان گروه حارث» در ردیف رپورتاژ آگهی ها و در راستای جذب تبلیغات رسانه ای انجام شده بود اما رسالت صنعتی تشکل ها ایجاب می کند اذهان جامعه و مخاطبین را به سمت واقعیات و مطالب صحیح سوق داده و از حقوق مسلم مصرف کننده در انتخاب محصول درست بر اساس اطلاعات صحیح و مستند دفاع کند.

لذا این مطلب با اشاره به بخش‌هایی از رپورتاژ مذکور که به نظرمی‌رسد بدون هرگونه مطالعه، بررسی علمی یاتجربی وحتی بدون کمترین توجه به اصطلاحات صنعت، ازجایی برگرفته وترجمه شده بود، تهیه شده است و با استناد به مطالب علمی و فنی مرجع، سعی دارد تا خواننده را در جهت دریافت واقعیات و قرارگیری در مسیر انتخاب درست یاری نماید.

متن منتشر شده: «پی وی سی معمولاً کمترین هزینه را برای اجرای لوله و اتصالات دارد، با یک سیستم اندازه گیری می توان گفت تا حد زیادی ثابت و بدون خطر زنگ زدگی است. همچنین بسیار موثرتر از لوله های فلزی عایق کاری می کند. پی وی سی، صرف نظر از کیفیت عالی آن، دارای معایبی است. اولاً، برای استفاده از آب گرم رتبه بندی نشده است و در دمای بالاتر از صد و چهل درجه فارنهایت شروع به خراب شدن می کند. دوم، بسیاری از قوانین ساختمانی اجازه استفاده از لوله پی وی سی را برای آب آشامیدنی نمی دهند. این به این دلیل است که پی وی سی در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند خورده شود و مواد سمی را در محتویات خود آزاد کند.پی وی سی(پلی وینیل کلرید) و یو پی وی سی (پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی) مترادف هستند. پی وی سی ذاتاً ماده ای سفت و سخت است و برای نرم کردن آن از نرم کننده استفاده می شود.»

۱- لوله پی‌وی‌سی و آزادسازی مواد سمی

با وجود سوابق ایمنی اثبات شده و نظارت دقیق، ادعاهای غیر آگاهانه و غیر علمی درباره PVC همچنان ادامه دارد. سمیت PVC توسط جامعه دانشمندان و بیانگذار Greenpeace آقای دکتر پاتریک مور کاملا رد شده است.

در تولید لوله های آب آشامیدنی  PVC از استابلایزر سربی استفاده نمی شود بنابراین هیچ خطری در تولید، استفاده و حتی بازیافت یا دفع این لوله ها وجود ندارد. ( اگرچه نتایج مطالعات و آزمون های بین المللی انجام شده توسط سازمان ملی استاندارد اثبات کرد که حتی لوله های پی وی سی تولید شده با استابلایزرهای سربی هم هیچگونه سربی از خود آزاد نمی کنند و تنها فلزات سنگینی که پس از ده ها ساعت قرارگیری آب در معرض لوله وارد آب شده بود، مقادیر بسیار جزیی از فلزات غیر سربی بود که حتی مقدار آنها از فلزات سنگین و سرب موجود در هوا، مواد غذایی کنسروی مانند رب گوجه فرنگی و لوبیا و غیره و بسیاری دیگر از مواد غذایی مانند ماهی و گوشت و غیره هم پایین تر بود.)

بررسی ایمنی ترکیبات مورد استفاده در استابلایزرها

 طبق تحقیقات موسسه وینیل ژاپن، ترکیبات مورد استفاده در استابلایزرهایPVCایمن هستند.LD۵۰ عبارت است از مقدار معینی از یک سم که اگر روی یک عده از حیوانات آزمایشگاهی مورد مصرف قرار گیرد به‌طور متوسط ۵۰ درصد آنان را از بین می‌برد. در جدول زیر داده های دوز کشنده ( LD۵۰) استئارات ها که بخش اصلی تشکیل دهنده  استابلایزرهای  PVC هستند نشان داده شده است. به طور کلی در ژاپن، ترکیبات شیمیایی با  LD۵۰ کمتر از mg۳۰۰ به عنوان ماده سمی شناخته می شوند. به عبارتی دیگرهرچه مقدار LD۵۰ بزرگتر باشد سمیت ماده کمتر است.  ترکیباتی که غلظت سمیت آنها  بین ۳۰ تا۳۰۰  میلی گرم  باشد به عنوان مواد معمولی اظهار می شوند. مقادیر۵۰LD برای ترکیباتی که در استابلایزرهایPVC استفاده می شوند بیش از ۳۰۰ میلیگرماست و در دسته مواد معمولی از نظر سمیت طبقه بندی می شوند.  در جدول زیر LD۵۰ برایدتعیین درجه سمیت بر حسب میلی‌گرم در واحد وزن بدن حیوان بر حسب کیلوگرم، بیان شده است.

واکنش انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC به مطلب گروه حارث

 
منبع : کتاب PVC FACT  از موسسه وینیل ژاپن

۲- در دمای بالاتر از صد و چهل درجه فارنهایت شروع به خراب شدن می‌کند 

استفاده از لوله هایUPVC  در محدوده دمای ۲۰ الی ۶۰ درجه سانتیگراد به صورت جریان مداوم توصیه شده است.اگر دمای سیال در جریان متناوب بالاتر برود، در این شرایط،  حداکثر دمای مجاز سیال در لوله  به مدت زمان و حجم تخلیه سیال بستگی دارد به شرطی که میانگین دما در سراسر دیواره لوله بالاتر از ۶۰ درجه سانتیگراد نباشد. در اکثر موارد ، تخلیه با دماهای بالاتر در حجم های کمتر و برای مدت زمان کوتاه‌تر اتفاق می‌افتد و در این حالت عملکرد لوله هایUPVC  رضایت بخش بوده و کاملا قابل قبول است. به عنوان مثال در تست چرخه گرمایی با ۹۰ چرخه متناوب و استفاده از ۳۴ لیتر آب با دمای ۹۵-۸۸ درجه سانتیگراد  و ۳۴ لیتر آب با دمای ۱۵-۱۰ درجه سانتیگراد  هیچگونه نشتی و تغییر شکلی در لوله مشاهده نشده است .

 منابع :

  • استاندارد ملی ایران به شماره ۱۳۳۶۱
  • https://www.vinidex.com.au/technical-resources/

۳- پی‌وی‌سی در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند خورده شود

 اثرات UV بر روی لوله پی وی سی

لوله های پی وی سی بدلیل مقاومت ذاتی خوب این ماده در برابر اشعه ماورائ بنفش از مقاومت خوبی در مقابل نور خورشید برخوردارند بطوریکه در ۹۹% موارد این لوله ها بصورت کاملا ساده و بر خلاف برخی لوله های پلیمری دیگر با همان رنگ سفید ، آبی یا طوسی روشن و بدون استفاده از هر گونه افزودنی تقویت کننده مقاومت در برابر UV مانند دوده یا کربن بلک تولید و مصرف می شوند.

اما استاندارد برای مواردی که به هر دلیلی نیاز به استفاده طولانی مدت از لوله در مقابل نور خورشید وجود دارد، استفاده از مقاومت دهنده های نوری مانند تیتانیوم دی اکسید را توصیه کرده است تا کمترین خللی در خواص لوله برای طول عمر ۵۰ سال بوجود نیاید.

اگرچه تنها تغییری که ممکن است دراثر تابش بلند مدت نور خورشید بر لوله و اتصالات پی وی سی اتفاق بیافتد تنها به زایل شدن بخشی از رنگ ظاهری  لوله و کاهش جزیی سطح مقاومت به ضربه محدود می شود ، اما همین موارد هم با تقویت مقاومت نوری لوله کاملا قابل رفع خواهد بود. شاهد این ادعا علاوه بر منابع معرفی شده ، استفاده از پنجره های پی وی سی در ساختمان هاست که شرایط مختلف جوی را در تمام طول عمر خود تجربه می کنند و همچنان با رنگ و خواص اولیه خود باقی می مانند.

نتایج برای ویژگی­‌های لوله پی‌وی‌سی

مطالعه دو ساله بر روی اثرات بلندمدت تابش خورشید بر روی لوله فاضلابی پی وی سی نشان داد که نور خورشید هیچ اثری بر روی خواص فیزیکی لوله پی وی سی ندارد.( برای مطالعه بیشتر به گزارش Uni-bell با عنوان اثرات پیرکنندگی UV بر روی لوله پی وی سی مراجعه گردد. www.uni-bell.org)

ویژگی فیزیکی

خصوصیت عملکردی

اثر نور خورشید

روش تست ASTM

مقاومت کششی

تحمل فشار

بدون اثر

ASTM D۶۳۸

مدول الاستیسیته

سفتی لوله

بدون اثر

ASTM D۷۹۰

مقاومت ضربه

مقاومت ضربه

کاهش

ASTM D۲۴۴۴

حفظ ویژگی انعطاف‌پذیری لوله پی‌وی‌سی در معرض UV

مقاومت ضربه تنها ویژگی و خصوصیتی است که با در معرض خورشید قرار گرفتن لوله از مقدار اولیه خود کاهش می­یابد. با این وجود، میانگین مقاومت ضربه لوله حتی بعد از دو سال در معرض خورشید بودن، همچنان از مقداری که برای لوله جدید مدنظر می­باشد، بالاتر است. تست سفتی لوله(ASTM D۲۴۱۲) نیز بر روی لوله پی وی سی تحت UV انجام می­گیرد. در نمونه‌­هایی که تا ۴۰% قطر داخلی تحت بار خارجی قرار گرفتند، هیچ شکافی ایجاد نشده و لوله نیز انعطاف پذیری خود را حفظ کرده بود.

عدم ایجاد محدودیت ضربه پذیری و نصب

هیچ محدودیتی در برش و یا ضربه زدن به لوله پی وی سی که در اثر تابش نور UV تغییر رنگ داده وجود ندارد. همچنین، لوله پی وی سی در معرض UV همچنان می­تواند با احتیاط مورد نیاز کمتری نسبت به سایر لوله‌­های جایگزین، مثل خاک رس، سیمان، فولاد ضدزنگ پوشش داده شده با اپوکسی استفاده شود. به طور عمومی اثر UV بر مقاومت ضربه لوله فشار قوی با دیواره ضخیم ناچیز است.

منبع:  https://www.uni-bell.org/Portals/۰/ResourceFile/uv-exposure-has-no-practical-effects-on-pvc-pipe-performance.pdf 

۴ - توضیحات تکمیلی

محصولات پی وی سی از نظر سختی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند.

  • محصولات سخت یا نرم نشده یا unplasticized polyvinyl chloride
  • محصولات نرم شده یا Plasticized polyvinyl chloride

فارغ از این که هر کدام از این گروه محصولات برای کاربردهای خاصی طراحی می شوند اما لازم است بدانیم که در فرمولاسیون و تولید محصولات سخت پی وی سی مانند انواع لوله و اتصالات پی وی سی، پروفیل ها، داکت ها و کانال ها و سایر محصولات سخت از هیچگونه نرم کننده ای استفاده نمی شود. همچنین در تولید لوله های  PVC از نرم کننده ها،BPA و  کادمیوم استفاده نمی شود بنابراین رهایش این مواد از لوله ها و ایجاد سمیت در آب آشامیدنی غیر ممکن است.

به منظور استفاده از لوله ی  PVC برای مصارف آب شرب، حد مجاز مونومر وینیل کلراید باقیمانده (RVCM) از مواد لوله توسط آژانس حفاظت محیط زیست EPA  و سازمان جهانی غذا و دارو FDAتعیینشده است که مقدار μg/L ۲ (ppb۲)  می باشد. لوله های  PVC  الزامات تعیین شده توسط استانداردهای  EPA و NSF ۶۱ را برآورده می کند و هیچ ماده شیمیایی شناخته شده ای از لوله وارد سیستم آب نمی شود. همچنین هیچ گونه اثر سمی شناخته شده‌ای در استفاده از این محصول رخ  نمی‌دهد.

بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که چنین ادعاهایی ناشی از اعتقاد است نه واقعیت و یا شواهد. دولت ها در سراسر جهان تشخیص داده اند که این ماده در ۵۰ سال گذشته به طور ایمن در کاربردهای تجاری و مسکونی همچنین در تماس با مصرف کننده استفاده شده است. »

منبع: سایت UNIBELL

https://www.uni-bell.org/About-Us/Public-Health

https://www.uni-bell.org/communication/images/blog/leaching_of_vinyl_chloride_monomer_vcm.pdf

کد خبر 678384

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha